Hoe voldoende ‘leverage’ creëren je leven kan veranderen.

voldoende leverage

Samenvatting

Wil je blijvende verandering in je leven? Het geheim zit in ‘leverage’—de juiste motivatie en druk creëren om in actie te komen. In deze blog ontdek je hoe je leverage kunt inzetten om je doelen sneller te bereiken en je leven drastisch te verbeteren!

Er is mij weleens gevraagd; “kan je iemand veranderen die niet wil veranderen?” Het antwoord is ja, dat kan. Als je maar de juiste ‘ leverage ’, het juiste overtuigingsmiddel gebruikt.

Hiervoor hoef je geen ‘ leverage ‘ te gebruiken die zo dramatisch is als iemands leven bedreigen. -Sommige mensen gaan trouwens liever dood dan dat ze iets van je zullen aannemen.- Voor de meeste mensen is het bijvoorbeeld iets voor hun kinderen of spirituele groei of een passionele hobby.

We hebben allemaal een omschakelingspunt en als je dat vindt, dan kan er verandering plaatsvinden.

Niet het punt waarop je mensen zo ver krijgt om het voor jou te doen, maar het punt waarop ze het zichzelf laten doen.

We hebben allemaal een punt waarop we actie gaan ondernemen.

Dus als je genoeg ‘leverage’ hebt en je het patroon genoeg doorbreekt, dan verschijnt er een nieuw patroon.

Wellicht herken je, dat toen je klein was, je een oom of een opa had die, wanneer je verdrietig of boos was, je steeds op je hoofd ging wrijven. Zo erg dat je er gek van werd. Daardoor kon je echter niet boos of verdrietig blijven en ging je vanzelf lachen. Je oom of opa had genoeg invloed en doorbrak je patroon, waardoor je ging lachen en er dus een nieuw patroon ontstond.

Dus als je je bewust wordt van je patronen, kan je een nieuw patroon maken.

WAAROM IS VERANDEREN MOEILIJK?

Afbeelding met Menselijk gezicht, persoon, winter, sneeuw

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.Maar als het dan zo ‘makkelijk’ is, waarom veranderen de meeste mensen dan niet?

Heb je weleens de film ‘A Christmas Carol’ gezien. De Dickens klassieker?

Het gaat natuurlijk over Scrooge, die overduidelijk niet wil veranderen. Hij weet het zeker, dat hij geen verandering nodig heeft. In zijn leven heeft hij een hoop pijn doorstaan en kijkend naar zijn pijn en de oorsprong ervan, had hij de conclusie getrokken dat de pijn kwam omdat hij andere menen te dichtbij heeft laten komen. Dus pijn stond voor hem gelijk aan mensen.

Dus hij wil mensen ontwijken en hij is gemeen tegen mensen.

Financieel gaat het goed met hem en hij heeft de overtuiging gecreëerd dat, omdat hij gemeen en hard is tegen mensen, hij rijk is.

De waarheid is echter dat hij een workaholic is en altijd werkt. Hij is ijverig, zuinig, slim en verstandig. Maar hij denkt dat het komt omdat hij koud en hard is.

Dus hij wil zijn geld niet verliezen en hij wil ook niet gekwetst worden, dus heeft hij de overtuiging wees gemeen tegen mensen en alles komt goed. Ook al is hij ellendig.

Heb jij een overtuiging die nergens op slaat als je er logisch over nadenkt, maar waar je toch in gelooft?

De enige manier dat mensen veranderen is als ze genoeg pijn associëren met het probleem of juist genoeg geluk associëren met de verandering. Idealiter als je beide hebt zul je veranderen.

Dus als je weet, elk moment dat ik dit doe, wordt de pijn steeds intenser. Dan is er een punt waarop je moet veranderen. Daarbij als ik verander krijg ik al dit geluk en daarom wil je veranderen. Zo gebruik je ‘leverage’ op de juiste manier.

NEURO-ASSOCIATIEVE VERANDERING

Afbeelding met overdekt, Snack, bakkerij, winkel

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.Maar wat je associeert met pijn of met geluk ligt genesteld in je zenuwstelsel.

De enige manier om dus verandering te bewerkstelligen is om de link naar pijn en geluk in je zenuwstelsel te veranderen. Niet alleen in je hoofd maar in je ‘gut’. Want dat is wat de controle heeft.

Vaak weet je met je hoofd wel wat je moet doen, maar je ‘gut’ neemt het over. Je angst, je hebberigheid, je verlangen, je comfort, etc.

Een voorbeeld. Heb je weleens een favoriet dessert, gerecht of drankje gehad en toen op een dag had je een heel slechte ervaring, waarbij dit eten of drinken op de meest verschrikkelijke manier uit je lichaam kwam met alle aroma, lucht, smaak en pijn die je maar kan voorstellen. En daarom tot op deze dag eet of je drink je dit niet meer en alleen de geur ervan of de gedachte eraan maakt je misselijk. Je hebt dus totaal geen wilskracht nodig om deze oude favoriet te weerstaan. Je brein is veranderd. Linkte je vroeger plezier aan dit gerecht of drankje, nu koppel je er pijn aan. Als je genoeg pijn aan iets koppelt heb je geen wilskracht nodig. Dan ga je het vanzelf vermijden. In dit geval heb je geen ‘leverage’ meer nodig.

Een probleem is echter dat je wellicht pijn koppelt aan dingen die je wel nodig hebt, zoals sporten of een fijne relatie. En dit kan je leven gaan beheersen. Je moet dus veranderen waar je pijn en waar je geluk aan koppelt.

We noemen dat veranderen van de associaties in je zenuwstelsel neuro-associatieve verandering

In ‘A Christmas Carol’ verandert Scrooge zijn totale leven in een enkele nacht. Drie neuro-associatieve conditioneringsspecialisten, ofwel geesten, verschijnen in zijn huis. Ze laten hem enorme en ondragelijke hoeveelheden pijn zien. Oftewel ze gebruiken deze pijn als ‘leverage’. In zijn verleden, heden en toekomst. Zoveel dat er geen ontsnappen aan is en hij wel moet veranderen.

NOG EEN REDEN WAAROM MENSEN NIET VERANDEREN.

Als het heden pijnlijk is, kun je ontsnappen naar het verleden, die beter was, of je kunt ontsnappen naar de toekomst die onzeker is en wellicht dus beter. Daardoor neemt de druk om te veranderen af.

Mijn relatie is nu slecht, maar vroeger was hij goed. Je ontsnapt door je de goede tijden te herinneren.

Ik moet nu veel hoesten en heb problemen door de sigaretten, maar mijn opa is er 102 mee geworden. Je ontsnapt door een mooiere toekomst in te beelden.

Misschien ben je ook weleens te lang in een relatie gebleven die niet goed was, omdat je vast bleef houden aan het verleden of omdat je dacht dat het in de toekomst wel beter zou worden. Wat was toen het moment dat je er toch uit stapte? Was het dat moment dat je je realiseerde dat het Al een tijd niet goed gaat (verleden), het nu alleen maar slechter gaat (heden) en het niet beter zal worden (toekomst)?

Dit is het ‘Dickens’ patroon.

TOT SLOT

Wanneer je dus pijn hebt op alle drie de plaatsen; het verleden, het heden en de toekomst, Dan kan je niet ontsnappen en dus verander je.

Het is alsof je een muur plaatst aan beide kanten en achter je. Je moet en gaat dan wel vooruit.

Zo geef je jezelf ‘leverage’ Je doet het bij jezelf en voor jezelf. Het geeft je je kracht en controle terug op je leven.

Wil je weten hoe jij leverage kunt gebruiken om te veranderen en zou je wel wat hulp kunnen gebruiken?  Vraag dan een vrijblijvend en gratis ‘stap in je kracht en wordt gelukkig en succesvol’ ontdekkingssessie met me aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ChatGPT Logo

Hoe ChatGPT te gebruiken voor brainstormen: Tips en Tricks

Wil je sneller en effectiever brainstormen? ChatGPT kan je helpen bij het genereren van ideeën en het overwinnen van creatieve blokkades. In dit blog ontdek je hoe je de AI optimaal inzet met de juiste prompts, formats en creatieve technieken. Leer hoe je ChatGPT laat werken als een virtuele sparringpartner en hoe je jouw creatieve workflow naar een hoger niveau tilt!

Lees verder »
Graphic Design Tools

De 5 beste digitale tools voor website- en social media-graphics

Wil je moeiteloos professionele graphics maken voor je website en social media? In deze blog ontdek je de 5 beste digitale tools die je helpen om visueel aantrekkelijke content te creëren—zonder dat je een designexpert hoeft te zijn. Perfect voor ondernemers, marketeers en content creators die indruk willen maken met sterke visuals!

Lees verder »