Hoe kan je veranderen? Maar dan ook echt?

echt veranderen

Samenvatting

Echte verandering begint bij actie, maar hoe zorg je ervoor dat het blijvend is? In deze blog ontdek je de sleutel tot duurzame verandering en leer je hoe je oude patronen doorbreekt. Wil je écht anders? Dit is hoe je het aanpakt!

Heb je ooit een al eens een poging gedaan om te veranderen… Maar op de een of andere manier duurde het niet lang voor je weer terugviel op je oude gewoontes?

Je stelde een doel. Deed een eerste poging om het te bereiken. En merkte dat je een tijdje later niets meer deed om je doel te halen.

Dit kan zo stom en frustrerend zijn.

Elk jaar hebben miljoenen mensen goede voornemens voor het nieuwe jaar om te veranderen.

Jij misschien ook.

Aan het begin van het jaar ben je vol enthousiasme … je hebt bijvoorbeeld besloten om in vorm te komen door 3 keer per week naar de sportschool te gaan. De eerste twee of drie weken gaan fantastisch, Je zit vol energie (en spierpijn) en je bent echt trots op jezelf. Je houdt je aan je belofte aan jezelf. Maar tegen het einde van februari, heb je … zoals de meeste mensen … al meer dan een paar work-outs gemist. En tegen maart is je voornemen misschien alweer bijna vergeten en leef je alweer in de waan van de dag.

BAH!

En dit gebeurt niet alleen bij de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dit gebeurt ook voor andere doelen die we het hele jaar door stellen.

Vaak komen we in de verleiding om onszelf de schuld te geven. “Ik denk dat ik geen doorzetter ben.” Maar je bent niet de enige. Voor veel mensen is doorzetten een groot probleem.

Wat kan je hier nu aan doen?

Je moet uitvinden wat je ervan weerhoudt een verandering aan te brengen. Je moet af komen van een bepaalde overtuiging zoals “Ik ben niet goed genoeg” of “Falen is slecht”

Dus wanneer veranderingen niet lang duren, zijn overtuigingen de boosdoener. Wanneer je de overtuigingen kwijt raakt, voel je je vrij. Je zet een stap voorwaarts en nul stappen terug. Dan nog een stevige stap. Dan nog een stevige stap … totdat je eindelijk op een nieuwe en betere plaats bent. En die nieuwe plek voelt dan als thuis omdat het natuurlijk aanvoelt … Je hoeft geen strijd meer te leveren om hier te blijven.


DE ONDERLIGGENDE OVERTUIGING

Om resultaten te krijgen moet je de juiste overtuigingen vinden. Het elimineren van de verkeerde maakt weinig uit.

De meeste veranderingsprocessen verspillen veel tijd om overtuigingen te overwinnen die niet het probleem veroorzaken dat je probeert op te lossen.

Dit komt omdat ze geen onderscheid maken tussen een overtuiging die een probleem beschrijft en een overtuiging die een probleem veroorzaakt.

EEN VOORBEELD

Marian stelt veel uit. Als zij iets te doen heeft, schuift zij het vaak zo lang als zij kan voor zich uit.

Omdat Marian dit destructieve gedrag wil stoppen, probeert zij seminars, boeken, online programma’s, therapie, etc. Geen enkele daarvan helpt echt.

Zij blijft uitstellen.

Op een gegeven moment realiseert zij zich dat haar gedrag en gevoelens voornamelijk uit haar overtuigingen voortkomen, dus gaat ze op zoek naar de overtuigingen die dit aanhoudende probleem veroorzaken.

Het eerste geloof dat in haar opkomt is, “ik ben een uitsteller”.

SELF-FULFILLING PROPHECY

We hebben allemaal weleens gehoord van de self-fulfilling prophecy:

  • Als je denkt dat je faalt, zul je falen.
  • Denk je dat je het niet kunt, doe je dat niet.
  • Stel je dingen uit, dan denk je dat je een uitsteller bent.

Klinkt logisch, toch? Maar zo zit het toch niet.

Kijk, je moest namelijk al de gewoonte hebben dingen uit te stellen, voordat je dit gedrag kon observeren om de overtuiging “ik ben een uitsteller” te vormen. Snap je?

En als dit het geval is, kan dit niet een van de overtuigingen zijn die het probleem van uitstel heeft veroorzaakt.

Om de overtuigingen te vinden die ervoor zorgen dat je uitstelt, moet je eerst de gevoelens en gedachten onderzoeken die je hebt, vlak voordat je iets te doen hebt dat je vervolgens vermijdt te doen.

Hierbij een paar aanwijzingen welke overtuigingen betrokken zouden kunnen zijn.

In het geval van uitstelgedrag, als je een project hebt om aan te werken en je schuift het voor je uit, dan kun je bijvoorbeeld angstig zijn en denken …

  • Ik verknoei het misschien
  • Ik denk niet dat ik het kan
  • Wat zullen mensen denken van wat ik doe?

Sommige van de overtuigingen die zulk soort gedachten en gevoelens kunnen veroorzaken zijn:

  • Fouten maken en falen is slecht
  • Ik ben niet capabel of bekwaam,
  • Ik ben niet goed genoeg,
  • Wat mij goed genoeg maakt, is dat mensen andere mensen tegen me op kijken of me aardig vinden.

CONCLUSIE

Dus als je wilt veranderen, zoek dan niet naar een overtuiging die je gedrag of je situatie beschrijft.

Als je uitstelt, probeer dan niet van “ik ben een uitsteller” af te komen.

Identificeer in plaats daarvan de gedachten en gevoelens die komen vóór het gedrag dat je probeert te veranderen, en zoek dan naar de overtuigingen die ze veroorzaken.

Heb je het idee dat je wel wat hulp kan gebruiken om te veranderen en succesvoller en gelukkiger te worden, vraag dan een vrijblijvend en gratis ‘stap in je kracht en wordt gelukkig en succesvol’ ontdekkingssessie met me aan.

Liefs,

Anja

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ChatGPT Logo

Hoe ChatGPT te gebruiken voor brainstormen: Tips en Tricks

Wil je sneller en effectiever brainstormen? ChatGPT kan je helpen bij het genereren van ideeën en het overwinnen van creatieve blokkades. In dit blog ontdek je hoe je de AI optimaal inzet met de juiste prompts, formats en creatieve technieken. Leer hoe je ChatGPT laat werken als een virtuele sparringpartner en hoe je jouw creatieve workflow naar een hoger niveau tilt!

Lees verder »
Graphic Design Tools

De 5 beste digitale tools voor website- en social media-graphics

Wil je moeiteloos professionele graphics maken voor je website en social media? In deze blog ontdek je de 5 beste digitale tools die je helpen om visueel aantrekkelijke content te creëren—zonder dat je een designexpert hoeft te zijn. Perfect voor ondernemers, marketeers en content creators die indruk willen maken met sterke visuals!

Lees verder »