De 6 beste tools om afleiding te voorkomen en focus te behouden

Tools tegen afleiding

Samenvatting

Moeite met concentreren door constante afleidingen? In deze blog deel ik de 6 beste tools die je helpen om afleiding te verminderen en je focus te behouden. Van apps tot browserextensies—ontdek hoe je slimmer en productiever werkt zonder afleiding!

Deze blog gaat over afleiding en vooral hoe we de vervelende afleiding kunnen vermijden. Zeker als ondernemer heb ik en vele met mij vaak het gevoel dat we zoveel meer zouden kunnen doen, zoveel verder zouden kunnen zijn, zoveel sneller kunnen gaan als we ons beter zouden kunnen focussen op 1 ding.

En planning en focus is wel een beetje mijn ding. Ik ben verre van perfect. Ik ben ook maar een mens en heb net als iedereen er last van en maak fouten. Maar ik probeer altijd de tijd dat ik aan de ‘verkeerde’ dingen besteed te minimalieren. En jij wilt dat ook. Jij hebt ook dat ondernemers hart en dat coach hart om mensen te helpen en je wilt je focus behouden om die dingen te doen die je vooruitbrengen in bedrijf.

Dus ja ik vind het leuk om deze blog te maken voor je al was het alleen maar om mezelf ook weer meer focus te geven.

Afgeleid worden is eigenlijk best een groot probleem. Het gooit een enorme barrière op voor ons succes en ik heb vijf verschillende tips en tools voor je om je te helpen gefocust te blijven, om afleiding te vermijden en om daadwerkelijk gedaan te krijgen wat je moet doen in je bedrijf.

Tsja het is niet het meest sexy of interessante onderwerp, maar het is wel superbelangrijk. Het is belangrijker dan het kopen van een goed programma of het hebben van een coach of mentor of het hebben van een routekaart. Het kunnen blijven op het pad, het kunnen houden van focus op de actiepunten, het kunnen blijven op koers en vooruit te blijven gaan is belangrijker dan dat alles. Als je dat kunt, dan heb je goud in handen. Dan ga je absoluut slagen. Maar we vinden het moeilijk om door te blijven gaan en steeds de ene voet voor de ander te blijven zetten.

Als je begint als ondernemer dan ben je enthousiast en dan maak je een goed begin en je bent gemotiveerd, maar er komt een moment dat het lastig wordt, je vindt het bijvoorbeeld lastig om klanten te vinden. Het was moeilijker dan gedacht en dan loop je daarop vast. Of je weet gewoon niet wat je volgende stap moet zijn. Of soms raak je verveeld en valt je motivatie weg. Je vraagt je af waarom je ook alweer was begonnen als coach. En als dat gebeurt dan loop je niet meer vooruit, maar loop je ineens naar links of naar rechts en laat je je dus afleiden voor weet ik hoe lang soms zelfs. En dat vertraagt je voortgang, je succes en het bereiken van de mijlpalen in je bedrijf.

En ik heb ook ontzettend veel interne en externe afleiding. Bijvoorbeeld mijn kinderen, of ik plan onze volgende vakantie of ik zit veel te lang op facebook te scrollen. Ik ben zeker niet de productiviteitsexpert of hyper gefocust. Ik ben zoals ieder ander.

Mijn programma geeft je helderheid. Een stappenplan wat je moet doen om je bedrijf succesvol te maken. Maar zelfs als je die duidelijkheid hebt zal je afgeleid worden.

Veel van die dingen die je afleiden zullen ook belangrijk zijn, maar het feit blijft dat hoe sneller je weer op koers bent, hoe sneller je op weg kunt gaan naar het succes. En succes is het tweede woord van mijn programma titel. Succes is echter, volgens mij, geen eindbestemming. Je bent niet klaar als je een x aantal klanten hebt of x aantal keer op vakantie kan. Succes heb je iedere keer als je een mijlpaal behaalt in je business. Dus begin je net dan is je eerste klant een mijlpaal en heb je dus succes behaalt. Heb je nog nooit een programma gelanceerd, dan is je eerste launch je succes. Kleine successen stapelen zich op en groeien uit tot grote successen.

De reden dat ik dat deel is omdat we vaak denken voordat we starten dat we ons hele bedrijf moeten opbouwen. We moeten een website bouwen, we moeten duizenden volgers krijgen op sociale media, we moeten een onlinecursus bouwen, we moeten uitzoeken hoe we webinars doen, we moeten uitzoeken hoe we moeten lanceren en nog meer dingen die we van onszelf moeten leren en doen. En je bedrijf wordt daardoor een enorm kolossaal ding. En dan duwen we op de start knop en dan hopen we dat het gaat loeien en dat we van nul naar ‘rich and famous’ gaan en zijn we teleurgesteld als dat niet gebeurt.

Als je dit herkent, weet dan… het is niet echt jouw schuld, Mede doordat er heel veel mensen in mijn branche zijn die hun spullen zo op de markt brengen. Zij beloven die magische pil die je binnen een week rijk zullen maken. Helaas werkt het niet echt op die manier. Het is veel vaker klein succes op klein succes, gecombineerd met het falen en weer doorgaan.

Ik denk dat we juist als ondernemers soms meer geneigd zijn deze programma’s aan te schaffen. Want we zijn creatief en innovatief en dat is ook de reden dat je voor jezelf bent begonnen, maar het is ook precies die kant van jezelf die zich dan juist laat verleiden voor weer een nieuwe manier om.. vul maar in. Dus we zijn soms daarom onze eigen grootste vijand. Shiny objects syndrome is lastig te weerstaan en juist daarom zijn mijn afleidingstools die ik met je ga delen zo belangrijk.

Tool 1 60/20/20 regel

Tip nummer één is de ‘60/20/20’ regel, Dit betekent dat je 60% van je tijd, die je hebt om aan je business te besteden, besteed je aan het ‘naar buiten gaan’. Het maakt hier niet uit of je 60 uur per week hebt voor je bedrijf of een half uur per week. 60% daarvan besteed je aan het ‘erop uit gaan’. Dus bijvoorbeeld deelnemen aan facebook groepen van andere mensen, waar jouw ideale klant ook is. Of het bijwonen van netwerkevenementen, het geven van lezingen, het deelnemen aan podcasts van anderen of interviews geven of het opbouwen van een e-mail lijst en vervolgens ook je lijst e-mailen. Het gaat er dus om dat je actief probeert klanten te vinden, Zelfs als je je programma niet hebt gebouwd, zelfs als je nog geen website hebt, zelfs als je nog geen gratis geschenk hebt, wil ik dat je tijd besteedt aan het uitzoeken hoe en in contact komen met je ideale klant.

En al je niet weet waar jouw doelgroep is, dan heb je misschien vrienden die je mensen kennen of misschien zit je in mastermind groep of meet-up groep of een soort netwerk ding waar je mensen zijn en als dat niet zo is, moet je er een gaan zoeken. Je moet uitzoeken waar je mensen zijn en zichtbaar worden. 60% van je tijd.

20% is vervolgens het bouwen van je bedrijf. Dus het maken van je programma, het weten wat het gaat kosten, het maken van je website, enz.. Dus het creëren van jouw content. Het stuk waar je jouw expertise in stopt.

De andere 20% gaat naar je eigen persoonlijke groei als ondernemer. Volg interessante webinars of events. Participeer in een mastermind of andere groepen waar je ondernemers ontmoet om ideeen uit te wisselen en van elkaar te leren. Gebruik die tijd ook voor onze coaching en het doen van dit programma. Blijf altijd een student, want het helpt je enorm om je bedrijf te laten groeien.

De reden dat de 60/20/20 regel helpt afleiding te voorkomen, is omdat het helpt je taken te prioriteren. Je takenlijst is bijvoorbeeld vooral gevuld met bouwen en weinig met erop uitgaan, dan ben je druk bezig met allerlei taken, maar omdat er geen klanten binnekomen zakt je motivatie weg en dan moet je dus even kijken naar wat je de afgelopen tijd hebt gedaan en checken of de ratio nog wel in balans is.

Het grappige is dat je het bouwen in het begin ook eigenlijk nog niet nodig hebt. Want je hebt toch nog geen klanten om het te zien of te volgen. 😊

Naar buiten gaan kan super eng zijn, maar het is het allerbelangrijkste en het zal het allerbelangrijkste blijven als je bedrijf groeit.

Een handige tool is het tijdsblokken systeem, waarbij je bepaalde tijdsblokken al markeert als “zichtbaarheid acties doen” en daar plot je dan al je to-do’s die gaan over zichtbaarheid.

Tool 2 Pomodoro

De tweede tool is de Pomodoro-techniek. Wellicht ken je hem wel. Pomodoro heet zo omdat de bedenker ervan een kookwekker in de vorm van een tomaat gebruikte. Het idee is dus dat je een timer instelt voor 25 minuten. Gedurende die 25 minuten maak je de afspraak met jezelf dat je aan 1 ding gaat werken en je absoluut jezelf niet laat afleiden. Dus je telefoon op vliegtuig modus en de deur op slot bij wijze van spreken.

Wat je weleens hoort van mensen die deze techniek weel gebruiken is dat je er een beetje competitief van wordt. Het wordt een uitdaging om te zien wat je gedaan kan krijgen in zo’n korte tijd. Je kunt de timer ook op 15, 30 of 45 minuten zetten. Wat er werkt voor jou. Als het maar niet te lang is, want het menselijk brein kan niet voor een te lange tijd gefocust zijn op 1 ding.

Na die 25 minuten las je een korte pauze in en dan kan je het eventueel, als het in je werkschema past, nog een keer doen.

De pomodoro techniek is vooral goed tegen de kleine geniepige afleidingen zoals muziek op de achtergrond, facebook, je telefoon die trilt vanwege een what’s appje, de tv die aanstaat op de achtergrond. Dus deze afleidingen zijn anders dan de grotere afleidingen zoals het kopen van een programma en het vervolgens niet implementeren. Die kleine micro afleidingen kunnen ongemerkt namelijk enorm veel tijd opslokken.

Er is een uitdrukking die ongeveer gaat dat een taak zo lang duurt als dat je jezelf tijd ervoor geeft. Dus geef je jezelf 3 uur voor een taak dan duurt het ook drie uur. Maar geef je jezelf 2 uur, dan lukt het ook in 2 uur. Dus als je deze Pomodoro techniek gebruikt kan het zomaar zijn dat je normaal gesproken bijvoorbeeld anderhalf uur doet over een blog schrijven, dat je hem nu gewoon af hebt in 25 minuten.

Offline verder lezen? Download dit blog artikel dan als e-book.

Tool 3 4 d’s

Tool 3 gaat over het verkorten van je to-do lijst. Dat lijkt moeilijk en soms onmogelijk. Maar je kunt hiervoor de 4d’s gebruiken.

Als je een beetje kritisch kijkt naar je to- do lijst zullen er dingen zijn die je echt moet doen. Dat zijn dus je ‘Do’ items.

Er zullen dan ook dingen zijn die je kunt delegeren en wellicht ook zou moeten delegeren. Gewoon omdat je het niet goed kan of het absoluut niet wil doen. Bijvoorbeeld je belastingen. Als je er niet goed in bent zou het je zelfs geld kunnen besparen als een professional het voor je doet. Dus dit is de tweede ‘d’ van ‘Delegeren’.

De derde is de lastigste en dit is de ‘d’ van ‘Delete’. Wat kan je verwijderen? Je hebt er bijvoorbeeld op staan dat je een boek gaat schrijven. Of dat je een lidmaatschapswebsite moet bouwen of een onlineprogramma. En op bepaalde momenten is dat wel de juiste to-do, maar op andere momenten zijn deze to=do’s gewoon nog niet aan de orde. En kan je ze dus schrappen. Het zijn vaak die grote taken die als een mammoet erop staan en je alleen maar demotiveren.

De laatste ‘d’ is die van ‘Delay’. Ik gebruik mijn backlog vierkant hiervoor. (Dit leg ik uit in de timemanagement les). Ik doe een soort braindump, wekelijks of tweewekelijks en alles wat ik de komende weken niet ga doen komt daar te staan. Als je ze namelijk op je to-do lijst houdt, dan zijn ze een afleiding van de dingen die je nu moet doen. Als je de 60/20/20 regel aanhoudt dan zal je waarschijnlijk te veel to-do items hebben in de bouwsector. En alles wat dan steeds maar daar blijft staan zal je to-do lijst langer maken en zal jou ook onrustiger maken omdat je ze nu niet gaat doen. Maar stop je ze in een andere lijst, Delay of Backlog, dan heb je ze nog steeds, maar zijn ze uit je to-do lijst waardoor je meer rust in je hoofd creëert en dus minder afleiding voor de taken die wel nu moeten gebeuren. De taken die ervoor zorgen dat je klanten krijgt.

Je website hoeft niet perfect te zijn om klanten te krijgen. Je programma hoeft niet 100% af te zijn om klanten te krijgen. Je hoeft geen onlineprogramma af te hebben om klanten te krijgen. We zijn ook vaak het wiel opnieuw aan het uitvingen. Misschien ben je steeds je ideale klant aan het aanpassen, of blijf je je website tweaken, of verander je je programma steeds of maak je steeds nieuwe programma’s. Klinkt dat jou bekend in je oren? Je bent niet de enige. Ik ben hier zelf ook schuldig aan. Je verbergt je en verschuilt je achter al dat werk en leidt jezelf af met druk zijn om te vermijden om zichtbaar te zijn in je bedrijf. Dit is ook de reden dat mensen vaak programma’s niet helemaal afmaken, of geen marketing doen, omdat ze bang zijn hun bedrijf echt op de markt te brengen. Misschien omdat ze bang zijn dat ze dom lijken of dat ze bang zijn om te falen of juist dat ze bang zijn dat ze succes zullen hebben. Je bent steeds bezig met ‘achtergrond’ werk en je voelt je heel productief, maar het zal je opbranden en het zal je geen klanten opleveren. Ik wil niet dat je opgeeft of dat je denkt dat er iets mis is met je. Jij bent coach geworden om een reden. Mensen helpen. Maar dan moeten mensen wel weten dat je bestaat.

Dus de angst voor zichtbaarheid zich in het hart ervan. Als je het gevoel hebt dat jij dat hebt, stel jezelf dan de vraag: “Hmm ik ben weer mijn ideale klant aan het aanpassen, ben ik misschien bang om er op uit te gaan?” De angst voor zichtbaarheid maskeert zich en uit zich altijd in afleiding.

Tool 4 Eet de kikker

Houdt ook de quote van Mark Twain in gedachte. En dat is meteen tool 4.

Als het jouw taak is om de kikker te eten, eet hem dan meteen als eerste in de ochtend. En als het jouw taak is om twee kikkers te eten, eet dan eerst de grootste.

Dus als zichtbaarheid acties jouw kikker is. Doe het dan als eerste, dan heb je het maar gehad. 😊

Bijvoorbeeld je hebt op je to-do lijst om een datum te prikken voor je webinar of om te zoeken naar spreek gelegenheden, of interview mogelijkheden en je blijft het maar uitstellen en het blijft maar op je to-do lijst staan omdat je bang bent. Heb je zoiets als weleens ervaren? Je blijft maar tegen jezelf zeggen: “Morgen, dan ga ik het doen”

Het gebeurt mij in ieder geval vaak genoeg. Dus kijk naar je to-do lijst en merk de zaken op die je steeds voor je uitschuift en vraag jezelf af wat voor angst erachter zit waarom je dit item niet oppakt. Is het angst voor zichtbaarheid? OF een andere angst? Maar merk het op en eet die kikker!

Deze zaken op je to-do lijst zijn bijna een soort energetische afleiding omdat ze er gewoon altijd staan. Maar als je het gewoon doet, als eerste, dan zijn ze weg en valt die last ook van je schouders.

Andere keer nog eens nalezen? Download dit blog artikel dan als e-book.

Tool 5 De antwoord vraag

De vijfde tool gaat over de meest gevaarlijke afleiding.

Bijvoorbeeld je werkt aan je aanbod. Wat komt erin en wat wordt de prijs. Dan begin je te denken: ‘oké, hoe ga ik dit ding verkopen?’ en je denkt ne over alle verschillende manieren dat je het kunt verkopen. Je vraagt jezelf af: ‘Moet ik een webinar doen, moet ik een launch doen of het evergreen aanbieden? Welke software moet ik gebruiken?’ Enz.

En je gaat zo allerlei zijweggetjes in. Waar je oorspronkelijk aan je aanbod werkt, ben je nu na aan het denken over al die andere dingen. En dat zijn misschien dingen die je op een gegeven moment moet weten. Maar nu niet. Stel jezelf daarom steeds deze eenvoudige, maar krachtige vraag:

Heb je het antwoord/ de antwoorden op deze vraag/ vragen nodig om de taak die je aan het doen bent af te maken?

Als het antwoord ‘ja’ is, dan ga je kijken waar je het antwoord zo snel mogelijk kunt vinden. Misschien heb je een programma, misschien heb je een facebook groep of een mastermind groep, of een accountability partner en je kunt het ook altijd aan mij vragen.

Meestal is echter het antwoord op deze vraag ‘nee’.

Dus je bent bijvoorbeeld bezig met je gratis weggever en je denkt ineens: ‘Oh maar ik weet niet hoe ik een opt-in pagina moet bouwen.’ Dan is het antwoord op de vraag ‘nee’. Want je hoeft niet te weten hoe je een opt-in pagina maakt om je weggever af te maken.

En als het antwoord nee is, dan gebruik je zoiets als een braindump lijst of je delay lijst of je backlog. Hier staan voor mij alle ideeen die ik weleens heb bedacht of alle dingen die ik dus bedenk die ik ook nog zou willen of ‘moeten’ doen. En het mooie is dat ik soms weleens naar die lijst kijk en er dan dingen op zie staan, waarvan ik zelf niet meer begrijp wat ik er mee bedoelde en wat het dus inhoudt.

Het mooie van een braindump lijst is dat je het idee wat je hebt niet meteen afschrijft en je zal het ook niet meteen vergeten. Als coach en ondernemer zijn we creatieve mensen en we hebben vaak hele mooie ideeen. En zo hou je ze bij je, maar niet op een manier dat ze je afleiden van de taak waar je mee bezig bent. Als je dan weer je tijd en actiepunten gaat inplannen, dan kan je altijd je braindump lijst erbij pakken om te zien of je een bepaald idee gaat uitwerken of niet.

Een tip om deze tool niet te vergeten is om een post-it op te hangen ergens bij je werkplek met daarop de vraag: ‘Moet je echt het antwoord op deze vraag weten?’

Als je niet kritisch omgaat met je denkproces, dan zal je zien dat er meer en meer dingen worden toegevoegd aan je to-do lijst en dat zorgt alleen maar voor overweldiging en het gevoel van falen. Want als onze to-do lijst groot is, denken we er in eerste instantie niet aan om gewoon wat dingen te schrappen. Nee we gebruiken het om kritisch op onszelf te zijn. Oh ik ben geen goede ondernemer, ik kan het niet, ik had mijn baan niet op moeten zeggen. Maar dat is in geen geval de juiste weg om in te slaan. Door de vraag te stellen of je wel antwoord nodig hebt, geeft je toestemming om iets minder te hoeven doen en dat is heerlijk en bevrijdend.

Tool 6 Accountability partner

Tool 6 is het hebben van een accountability partner.

Ik heb er zelf 1, die ik tijdens mijn coach opleiding heb ontmoet. En we spreken elkaar iedere week op maandag. Dan bespreken we onze doelen van afgelopen week en onze doelen voor komende week. Dit helpt echt want als ik dan veel afleiding heb in een week en het is vrijdag, als ik dan naar mijn doelen kijk en ik heb het niet gedaan dan denk ik “oh shoot’ ik moet nog even aan de bak anders krijg ik een schop onder mijn kont van Tracy.”

Dus een accountability partner raad ik ten zeerste aan.

Tot slot

Welke tools ga jij implementeren? Laat het me weten in de comments hieronder welke tool voor jou resoneert. Heb je nog andere tools dan hoor ik die ook graag!

Via Facebook heb ik mensen gevraagd wat hun beste manieren zijn om focus te behouden. Ik kreeg hier heel veel goede en mooie tips en tools. In mijn Facebook Groep Online Techie Coach Club NL heb ik de beste in een post gezet. Wordt meteen lid en krijg meer tips en tools om je business te laten groeien en niet overweldigd te raken door tools en techniek en alles wat komt kijken bij het laten groeien van je coaching business.

Mocht je deze blog offline willen bewaren om de tools nog eens na te lezen, dan kan je hem hieronder downloaden.

Veel liefs,

Anja

Offline nog eens lezen? Download dit blog artikel dan als e-book.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ChatGPT Logo

Hoe ChatGPT te gebruiken voor brainstormen: Tips en Tricks

Wil je sneller en effectiever brainstormen? ChatGPT kan je helpen bij het genereren van ideeën en het overwinnen van creatieve blokkades. In dit blog ontdek je hoe je de AI optimaal inzet met de juiste prompts, formats en creatieve technieken. Leer hoe je ChatGPT laat werken als een virtuele sparringpartner en hoe je jouw creatieve workflow naar een hoger niveau tilt!

Lees verder »
Graphic Design Tools

De 5 beste digitale tools voor website- en social media-graphics

Wil je moeiteloos professionele graphics maken voor je website en social media? In deze blog ontdek je de 5 beste digitale tools die je helpen om visueel aantrekkelijke content te creëren—zonder dat je een designexpert hoeft te zijn. Perfect voor ondernemers, marketeers en content creators die indruk willen maken met sterke visuals!

Lees verder »