Een groot percentage mensen dat ervoor kiest om hun eigen bedrijf te runnen, merkt dat ze langer werken voor minder geld dan de baan die ze achter zich hebben gelaten. Dat is echter niet allemaal slecht nieuws, want ze hebben tenminste de vrijheid waar ze naar hunkerden. Ze hoeven zich aan niemand te verantwoorden.
Maar het zou allemaal zo anders kunnen zijn
Als je een eigen bedrijf zou beginnen en je zou binnen een jaar twee keer het salaris van je huidige baan verdienen, zou je best gelukkig zijn, toch? Maar wat als je daarnaast maar de helft van de uren van je huidige baan werkt?
Dus nu werk je de helft van de uren voor twee keer het loon. Niemand vertelt je wat je moet doen. Bovendien is er geen woon-werkverkeer. Hoe zou dat voor jou voelen? Best goed, toch? Hoe zou dat in je sociale kring gaan? Denk je dat je vrienden en familie een beetje jaloers zouden zijn?
Je zou tijd hebben om je kinderen naar school te brengen, nieuwe vaardigheden te leren, in vorm te komen, nieuwe plannen te maken en het geld hebben om alles te financieren. DAT is wat de meeste mensen een fantastisch bedrijf zouden noemen!
De meeste mensen zouden dit een zeer aantrekkelijke propositie vinden. Maar is het mogelijk? Ja natuurlijk! Vele mensen doen al precies dat en meer en jij kan het ook.
Hoe kan ik het beter doen?
Als je meer winst uit jouw bedrijf wilt halen, is het belangrijk om regelmatig en specifieke reviews uit te voeren van alle aspecten van jouw bedrijf.
Je wilt weten wat werkt, wat het beste werkt en hoe je daar meer van kunt doen.
Je wilt ook uitzoeken wat niet werkt, zodat je kunt bepalen waarom dat niet werkt of hoe je jouw proces kunt verbeteren of vervangen. Als geen van beide mogelijk is, dan stop je er mee.
Stel jezelf ten slotte de vraag: “Hoe kan ik het beter doen?”
Albert Einstein zei ooit: “Het is onmogelijk om een probleem op te lossen met hetzelfde soort denken dat het heeft gecreëerd.” Dus misschien heb je hier wat hulp bij nodig. Je beste bron is om te praten met iemand die eerder met deze problemen te maken heeft gehad en er effectieve oplossingen voor heeft gevonden.
Goede ondernemers verspillen nooit tijd of energie aan het opnieuw uitvinden van het wiel. Ze gaan gewoon praten met diegene die het wiel in de eerste plaats heeft gemaakt.
Hier is een tip die doorgewinterde bedrijfseigenaren gebruiken:
Bij het beoordelen van bedrijfsstrategieën komen de meeste mensen uit het perspectief “Wat is er mis en hoe kan ik het oplossen”.
Hier is echter een beter idee:
Begin met “Wat is er goed aan dit probleem?” Wanneer je vanuit een positief perspectief komt, wordt je creativiteit voor het oplossen van problemen ingeschakeld en op één lijn gebracht voordat je begint.
Deze creativiteit kan jouw bedrijf heel goed transformeren van een goed bedrijf naar een fantastisch bedrijf!
Laten we eens kijken hoe.
De vijf juiste vragen
Jezelf deze vragen stellen, leiden je naar de antwoorden die je zoekt:
- Wat is er goed aan dit probleem / deze situatie / strategie? Krijg duidelijkheid over de taak die voor je ligt.
- Wat maakt het goed? Wees specifiek. Wat is het aan die dingen dat het een effectief proces maakt voor deze situatie?
- Wat zou ideaal zijn? Wees creatief. Wat zou de absoluut ideale strategie/oplossing zijn voor dit probleem?
- Wat ontbreekt er dat de ideale situatie zou kunnen veroorzaken? Word vindingrijk. Wat moeten we vinden, creëren, toevoegen of uitvinden om dit ideaal te bereiken?
- Wat is er nodig om in te zetten wat er ontbreekt, zodat we het ideaal tot stand kunnen brengen? Kom in actie. Wat is er nodig om deze kwestie/strategie/situatie ideaal te maken?
Het gebruik van het perspectief “Wat is goed?” zal na verloop van tijd jouw volledige mindset voor alles veranderen – niet alleen jouw bedrijf, maar ook jouw persoonlijke en gezinsleven. Bedenk maar eens hoeveel conflicten er elke dag plaatsvinden in huis waar de woorden “Wat is er mis” hun mindset beschrijven.
Probeer het zelf de volgende keer dat er een conflict in je leven opduikt en zie hoe anders je hele houding onmiddellijk wordt.
30-daagse beoordelingen
Het zou een goede zakelijke gewoonte zijn om elke 30 dagen te gaan zitten en de antwoorden op deze vragen te bekijken:
- Welke actie heb ik deze maand ondernomen om mijn bedrijf te ondersteunen?
- Welke actie heb ik deze maand ondernomen om mijn bedrijf te laten groeien?
- Welke actie heb ik deze maand ondernomen om mijn effectiviteit te verbeteren?
- Welke actie heb ik deze maand ondernomen om mijn efficiëntie te verbeteren?
- Welke specifieke resultaten heb ik deze maand bereikt door mijn inspanningen?
- Hoe kan ik het volgende maand beter doen?
Voorwaarts en omhoog
De waarheid is dat hoe meer beslissingen je neemt en hoe meer actie je onderneemt, hoe efficiënter je wordt. En hoe efficiënter je wordt, hoe betere resultaten je creëert. Bovendien kost het je steeds minder tijd om die resultaten te bereiken!
Dit is de reden waarom het inwinnen van het advies van doorgewinterde professionals een belangrijke strategie is bij het creëren van een fantastisch bedrijf! Praat met collega-ondernemers en vraag hun advies.
De echt slimmeriken zullen je aanraden om een coach in te huren. Alle meest doorgewinterde ondernemers hebben minstens één Coach. Vraag om een verwijzing als je kunt.
Een coach kan je helpen winstgevende beslissingen te nemen, effectieve acties te nemen en jouw denken te stroomlijnen. Het is alsof je een zakenpartner hebt waarmee je de winst niet hoeft te delen. Of het hebben van een waardevolle werknemer zonder te hoeven betalen voor belastingen en andere kosten. Het bespaart je meer geld dan dat het kost!
Dus, het maken van meer winst in jouw bedrijf komt neer op deze belangrijke vragen:
Wat werkt? Wat niet? Hoe kan ik het beter doen?
Beantwoord deze regelmatig en pluk de vruchten!
Neem eens contact op. Wellicht kan ik je verder helpen.