Waarom je weggever niet werkt

Weggever werkt niet

Samenvatting

Heb je een gratis weggever, maar levert het nauwelijks leads op? In deze blog ontdek je de belangrijkste redenen waarom je weggever niet werkt—en hoe je dit snel kunt fixen. Leer hoe je een onweerstaanbaar aanbod creëert dat wél converteert!

Dus je gratis geschenk, ook wel bekend als je freebie, je opt-in, je weggever, dat gratis ding dat je weggeeft, zodat mensen zich aanmelden voor jouw e-maillijst. Die ja, daar gaan we het over hebben.

We beginnen met een paar vragen voor jou?

  • Kom je in de verleiding om het te veranderen, omdat je niet het gevoel hebt dat het je de inschrijvingen op je e-mail lijst geeft die je wilt? Vind je dat het niet goed genoeg presteert?
  • Zeg je wel eens tegen jezelf: “Mijn lijst groeit niet snel genoeg. Ik heb een beter gratis geschenk nodig.” Je hebt zoiets van “oh misschien heeft het een nieuwe omslag nodig.”
  • Kijk je naar je gratis geschenk en zeg je: “Dit is niet goed genoeg, ik heb een beter idee, laten we iets anders proberen.” “Misschien moet ik een videoserie maken in plaats van een checklist, misschien moet ik een challenge doen?”

Veel mensen met wie ik heb gewerkt hebben hun weggever keer op keer gemaakt en weer opnieuw gedaan of aangepast en ik vind het vervelend om je dit te vertellen, maar heel vaak is de weggever eigenlijk niet het probleem.

Ik ga je vertellen waarom.

Wat er gebeurt, is dat als je lijst niet groeit, dat niet komt door je weggever zelf, maar door het proces dat je mensen doorloopt om bij je weggever te komen. De neiging voor jou om je weggever opnieuw te doen, is echt omdat je bang bent dat je niet genoeg waarde geeft, maar wat er feitelijk gebeurt met de mensen die je weggever krijgen, is dit:

Ze moeten naar je opt-in-pagina gaan. dat is de pagina waar ze je hun naam en hun e-mailadres moeten geven in ruil voor je geschenk.

Ze moeten die pagina zien en leuk vinden. Maar daarvoor moeten ze eerst de advertentie daadwerkelijk zien en hierop actie nemen.

Dus ze gaan van de advertentie, die de opt-in-pagina promoot, naar de opt-in-pagina en dan kunnen ze hun gratis geschenk aanvragen en downloaden.

Dus als je geen opt-ins krijgt, is het probleem niet het gratis geschenk. het probleem is daarvoor. Het is ofwel de promotie van de opt-in-pagina of het is de opt-in-pagina zelf.

Dit is waar ik het over heb. Dit is het proces dat iemand doorloopt om jouw gratis geschenk daadwerkelijk te pakken:

Stap 1: je promoot jouw gratis geschenk. Facebook-advertenties, een link op jouw website, in jouw blogs, op jouw visitekaartjes, wat dan ook.

Stap 2: Persoon ziet jouw promotie en gaat naar jouw aanmeldingspagina.

Stap 3: Persoon voert zijn naam en e-mailadres in op jouw aanmeldingspagina in ruil voor jouw gratis geschenk.

Stap 4: Persoon ontvangt jouw gratis geschenk in hun inbox en download het.

Hier is een andere manier om ernaar te kijken, voor degenen onder je die visueel leren:

Ik hoop echt dat je begrijpt wat ik zeg, want zo vaak stressen mensen over het maken van het perfecte gratis geschenk, terwijl het eigenlijk de stappen voor het gratis geschenk zijn die er echt toe doen.

Als je nu echter merkt dat als mensen jouw gratis geschenk downloaden, ze niet je programma(’s) kopen of een gesprek/consult met je boeken of meer over jouw bedrijf te weten willen komen. Als je merkt dat de betrokkenheid van jouw gratis geschenk laag is, kan dat een teken zijn dat je een probleem hebt met jouw gratis weggever, maar een gebrek aan opt-ins op zich is geen symptoom van een probleem met je weggever.

Dus als je merkt dat je denkt: “oh nee dit groeit niet snel genoeg. Ik kom in de verleiding om mijn gratis geschenk opnieuw te doen”, zoals zoveel van mijn klanten hebben gedaan. Sla jezelf dan niet voor je hoofd, want het is heel gewoon. Je wilt het goed hebben. Je wilt dat het perfect is. Ik begrijp dat sentiment volledig, maar ik wil dat je ervoor zorgt dat je begrijpt dat als jouw lijst niet snel genoeg groeit, jouw gratis geschenk niet het probleem is.

Zoals ik al zei, is het probleem is meestal ofwel de reclame die je maakt om je gratis cadeau aan te prijzen, ofwel de opt-in-pagina.

In mijn programma Helderheid & Succes gaan we super diep in op wat je gratis geschenk moet hebben om de €€€ die het je oplevert te maximaliseren.

Dus hier is de grote take away: JE MOET JE GRATIS GESCHENK PROMOTEN TOT IN SINT JUTTEMUS ALS JE VEEL OPT-INS WILT KRIJGEN EN JE LIJST WILT LATEN GROEIEN.

Logisch?

Ah, maar hoe promoten we ons gratis geschenk?

Velen van ons maken de fout om alleen een of andere link op onze website te plaatsen en het daar bij te laten. Een soort van “bouw het en ze zullen komen” ding. (Hoe heeft dat tot nu toe voor je uitgepakt?)

Het goede nieuws is dat (a) je niet de enige bent als ik je beschrijf en (b) ik vandaag een geweldige download heb voor je, 12 manieren om je weggever voor de ogen van mensen te krijgen, zodat je je lijst sneller kunt laten groeien. Neem het hier mee:

Download 12 manieren om je weggever te promoten. (Mijn cadeau voor jou.)

Ik hoop echt dat je dit blog nuttig vond. Zo ja, laat dan een reactie achter.

En ik zou het geweldig vinden als je het zou delen.

Veel liefs,

Anja

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ChatGPT Logo

Hoe ChatGPT te gebruiken voor brainstormen: Tips en Tricks

Wil je sneller en effectiever brainstormen? ChatGPT kan je helpen bij het genereren van ideeën en het overwinnen van creatieve blokkades. In dit blog ontdek je hoe je de AI optimaal inzet met de juiste prompts, formats en creatieve technieken. Leer hoe je ChatGPT laat werken als een virtuele sparringpartner en hoe je jouw creatieve workflow naar een hoger niveau tilt!

Lees verder »
Graphic Design Tools

De 5 beste digitale tools voor website- en social media-graphics

Wil je moeiteloos professionele graphics maken voor je website en social media? In deze blog ontdek je de 5 beste digitale tools die je helpen om visueel aantrekkelijke content te creëren—zonder dat je een designexpert hoeft te zijn. Perfect voor ondernemers, marketeers en content creators die indruk willen maken met sterke visuals!

Lees verder »